Rode Kruis
Jaarverslag
Ons doel was het verhaal achter de cijfers te vertellen en de diversiteit van de Rode Kruis activiteiten op een aansprekende manier inzichtelijk te maken.
Mattmo creëerde een crossmediaal jaarverslag voor het Nederlandse Rode Kruis. De online versie concentreert zich op een inzichtelijke weergave van de cijfers van de organisatie. De gedrukte versie, in de vorm van een magazine gaat uitgebreid in op de activiteiten van het Nederlandse Rode Kruis. Het jaarverslag werd genomineerd voor de Transparant Prijs 2007 voor charitatieve instellingen. Het publiek is vooral bekend met de internationale activiteiten van het Rode Kruis, maar niet met de andere aspecten zoals stille rampen, lokale vrijwilligersondersteuning en regionale of lokale sociale projecten. Ons doel was het verhaal achter de cijfers te vertellen en de diversiteit van de Rode Kruis activiteiten op een aansprekende manier inzichtelijk te maken. Voor het medium drukwerk hebben we daarom gekozen voor een magazine vorm. Op een toegankelijke wijze wordt middels visuele communicatie getoond wat "zorg" betekent. Vanuit een lifestyle benadering met verschillende invalshoeken. De kruisverbanden zijn via een speciale interface in het magazine te vinden. De sterk visuele benadering geeft een direct inzicht. Reportages van prijswinnenden fotojournalisten trekken de lezer in het verhaal. Bekende Nederlanders tonen de internationale projecten en geven inzicht in de bestedingen van de donaties. Door de lokale en regionale activiteiten in beeld te brengen, wordt duidelijk hoe belangrijk de vrijwilligers zijn voor het Rode Kruis.