Essent
Jaarverslag
De energiemarkt is verschoven van top-down naar een bottom-up markt.
Door energie terug te koppelen kan een klant nu producent worden. Daarnaast ontstaat er steeds meer een dialoog tussen consument en producent. Om hier op in te spelen hernieuwde Mattmo de communicatiestrategie. Het uitdagende proces van het maken van een jaarverslag kon gestroomlijnd worden middels het in huis ontwikkelde Advanced Report Tool (ART). Mattmo ziet een jaarverslag als strategisch communicatiemiddel.
Het jaarverslag won de prestigieuze Red Dot Award
Het concept dat Mattmo voor het jaarverslag van Essent heeft bedacht is gebaseerd op het thema dialoog.
De dialoog heeft de democratisering van energie als gevolg. Alle teksten en financiële data worden, handmatig of gedigitaliseerd, in ART ingevoerd. Vervolgens komen de gegevens in juiste opmaak op het scherm, zowel voor het drukwerk als voor de digitale-versie. Na een analyse van de energiemarkt, werd er een nieuwe tendens waargenomen. Zonne-energie en windmolens hebben van de klant ook producent gemaakt. Als gevolg is een dialoog ontstaan tussen producent en consument. En dat is het thema dat wij voor het jaarverslag kozen.
Werken met ART heeft het productieproces van het jaarverslag voor Essent vereenvoudigd en beheersbaar gemaakt.
Mattmo creëerde voor Essent drie boeken: een jaarrekening, een jaarverslag en een MVO verslag.
Voor Essent is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) of Corporate Social Responsibility (CSR) een speerpunt. Essent besteedt veel aandacht aan de verduurzaming van de energiemarkt. Het strategisch belang van het jaarverslag was groot, omdat Essent destijds in de verkoop stond en later gekocht werd door RWE. Het design werd bekroond met een Red Dot Design Award.
Mattmo heeft na deze productie nog drie jaren het MVO verslag gecreëerd.