Introductie

    Dutch Cuisine

    Communicatie / Mede-oprichter

    Branding en een gezamenlijke marketing met partners: 1+1=3

    Mattmo brengt een nieuwe kijk op de Nederlandse eetcultuur: een eetculuur die uniek is!

    De ambitie van Dutch Cuisine is om de Nederlandse eetcultuur zichtbaar en tastbaar te maken voor een groot publiek in binnen- en buitenland. Mattmo is al zes jaar hét communicatiebureau van Dutch Cuisine die deze ambitie mee helpt realiseren.

    Samen met chef-koks, cultuurmakers en producenten heeft Monique Mulder (Mattmo) in 2015 Dutch Cuisine mede opgericht, een beweging die de Nederlandse keuken en eetcultuur op de kaart zet in binnen- en buitenland.

    Over Dutch Cuisine

    Dutch Cuisine is een stichting die de bewustwording van de Nederlandse eetcultuur wil bevorderen. Dutch Cuisine wil komen tot gedragsverandering, verduurzaming van de keten en de Nederlandse eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zetten. Uitgangspunt is een manifest met vijf principes: seizoensgebonden, 80% plantaardig, natuurlijk en “no waste”, kwaliteitsproducten en toekomstbestendig. Als branding- en communicatiebureau van Dutch Cuisine, verzorgt Mattmo Creative de brand- en communicatiestrategie en alle communicatie naar de doelgroepen van Dutch Cuisine op beleidsniveau, operationeel niveau en naar het brede publiek. Dutch Cuisine wordt hierin gepositioneerd als de verbindende schakel in de verduurzaming van de voedselproductie- en consumptie.

    Met een geïntegreerde aanpak worden de doelgroepen op alle niveaus bereikt en geëngageerd.

    De strategie

    Met een geïntegreerde aanpak worden de doelgroepen op alle niveaus bereikt en geëngageerd. Voor beleidsmakers en de professionele doelgroepen ligt het accent op samenwerking in het realiseren van de verkrijgbaarheid van duurzame producten en Dutch Cuisine maaltijden in horeca en catering en het uitdragen van het Dutch Cuisine gedachtegoed, ook via topchefs en foodprofessionals als ambassadeurs. Voor het brede publiek ligt het accent op informeren en inspireren. Over de gehele linie wordt de waarde van de Nederlandse eetcultuur, lokale producten en inspiratie om creatief te zijn met Nederlandse producten geaccentueerd: we kunnen trots zijn op onze Nederlandse eetcultuur!

  • Inspirerende ervaringen bieden! To see, to do, to taste!

    De initiatiefnemers van Dutch Cuisine, waaronder mede-oprichter Monique Mulder (Mattmo), zien de Nederlandse keuken graag duurzamer en gevarieerder en daarbij zijn de chefs de change-agents.

    De aanpak

    Op basis van een aantal KPI’s (aantal Dutch Cuisine restaurants, contactmomenten, genuttigde maaltijden) is een langlopende geïntegreerde communicatiecampagne uitgezet in een middelen- en mediakalender. Hierbij beogen wij maximaal effectiviteit in bereik van genoemde doelgroepen tegen zo laag mogelijke kosten. Ook over alle Dutch Cuisine (samenwerkings)projecten, bijvoorbeeld receptenontwikkeling met vervangende eiwitten, wordt gecommuniceerd. Een uitgebreid pakket aan communicatiemiddelen wordt ingezet, zowel online als offline. Middelen zijn o.a. de website (b2b en b2c), toolkits (o.a. t.b.v. korte ketens en The Netherlands branding), presentaties, inspiratievideo’s, e-mailnieuwsbrieven, blog, sociale media, downloadbare perskits, raamstickers, brochures, evenementen en expositiematerialen, receptenkaarten en Dutch Cuisine routes https://dutch-cuisineroutes.nl. Op actualiteiten, zoals de zware impact van corona op de horeca, wordt actief ingespeeld.

    Nederlandse paviljoen op de World Expo in Milaan met bezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima.

    De impact

    Dutch Cuisine krijgt steeds meer bekendheid en navolging. Per juni 2020 zijn 162 miljoen contactmomenten gerealiseerd (112 miljoen boven doelstelling) en zijn 39 miljoen Dutch Cuisine gerechten genuttigd (34 miljoen boven doelstelling). Ook het bereik op sociale media is enorm toegenomen – in de laatste vijf maanden ca. 407.500 bezoekers, meer dan 30% boven de prognose. Dutch Cuisine is bij internationale landelijke en lokale beleidsmakers projectpartner, wordt gedragen in de professionele foodbranche en heeft bekendheid opgebouwd bij het brede publiek. Deze zomer verwachten we de website uit te breiden met boekingsmogelijkheden bij Dutch Cuisine restaurants. Dutch Cuisine is een beweging met impact geworden.

  • Perspresentatie World Food Center Ede

    Dutch Cuisine Routes

    Een zwerftocht langs de smaakmakers van Nederland. Onze eetcultuur is meer dan de horeca, het restaurant en het eten op het bord.

    Onze eetcultuur is meer dan de horeca, het restaurant en het eten op het bord. Er zit een hele belevenisomheen, die gevormd is door onze cultuur, ons landschap, onze geschiedenis, het verhaal, de mensen die erachter zitten, de producten en receptuur die hier uit voortkomen en de beweging in de tijd. Dit brengt Mattmo in de Dutch Cuisine routes tot leven via verhalen van de chefs, producenten, cultuur- en opiniemakers. Per streek verrassen we je met leuke en interessante wetenswaardigheden en daaraan gekoppelde activiteiten: ‘to do – to see – to taste’. Kies naar eigen smaak welke punten op de route je wilt aandoen, creëer je eigen zwerftocht langs de smaakmakers van Nederland en maak een belevenis van onze eetcultuur.

  • Earth to table, Dutch Design Week

    Dutch Cuisine Matchmaking Lokaal Voedsel

    Kennis, ervaring en netwerk in alle aspecten bij het opzetten van een korte keten met streekproducten.

    Dutch Cuisine stimuleert het gebruik van lokaal geproduceerd voedsel in de horeca. Want dat gebeurt helaas nog veel te weinig. Waarom is dat eigenlijk? Is er zo’n mismatch tussen vraag en aanbod van producten? Of komt het gewoon omdat producenten en horecaondernemers niet weten van elkaars bestaan? Ligt het misschien aan de distributiekanalen? Hoog tijd dus om eens de proef op de som te nemen in een pilotregio. Dat heeft Mattmo in samenwerking met Dutch Cuisine en andere partners gedaan in de regio de Kempen in Noord-Brabant. Matchmaking Lokaal Voedsel gaat om het opzetten van een korte keten tussen regionale producenten en de horeca in diezelfde regio. Er is een match als er besteld en geleverd wordt. De pilot in de Kempen en omstreken heeft veel opgeleverd zoals kennis, ervaring en netwerk in alle aspecten bij het opzetten van een korte keten met streekproducten. Dit verdient zeker navolging in andere regio’s. Daarom is het hele proces van initiatief tot uitvoering opgetekend in de ‘Toolkit Dutch Cuisine Matchmaking Lokaal Voedsel’.

    Resultaat

    Dutch Cuisine richt zich op alle stakeholders en partners die bijdragen aan de ambitie om de Nederlandse eetcultuur op de kaart te zetten

    De Nederlandse eetcultuur stevig en duurzaam op de kaart zetten is iets dat je niet alleen kunt. Daarvoor zijn samenwerkingen nodig. Met koks en restaurants bijvoorbeeld. Maar ook met andere mensen en organisaties die invloed hebben op ons voedingspatroon; van producent tot groothandel en van beleidsmaker tot consument. Alleen door de krachten te bundelen en samenwerkingsverbanden aan te gaan binnen alle schakels van de voedselketen, kunnen we onze voedselconsumptie écht verduurzamen. Mattmo heeft in samenwerking met Dutch Cuisine inmiddels een groot netwerk van partners gerealiseerd die bijdragen aan de doelen van Dutch Cuisine. En dat heeft geen windeieren gelegd. Inmiddels zijn de doelen zoals gesteld tijdens de Voedseltop in 2017 ruimschoots gehaald en zijn er 653 restaurants aangesloten. Het einddoel is 1.000 restaurants in 2020. 

    Een andere kijk

    Een serie achtergrond foto reportages van Chefs

    Wilt u meer weten?

    neem contact op
    © Mattmo 2024
    free counter